Slyšeli jste již někdy o tomto druhu cvičení očí? Řeč je o oční józe, která se v posledních letech těší velké oblibě. V dnešním 21. století dáváme našim očím pořádně zabrat. Trpíme nedostatkem spánku, pracujeme na počítači a neustále čučíme do mobilů a jiných elektronických zařízení. Oči jsou namáhané a mohou být unavené a zarudlé. Pečujte o své oči a ony se vám odvděčí.

Pojďme rovnou na nejběžnější cviky, které se provádějí při oční józe. Zkuste je kdekoliv a kdykoliv. Potřebujete k tomu jen vaše očka. Není to nic těžkého, a přesto vám to pomůže. Tak co? Za zkoušku nic nedáte. 

Ideální je cvičení provádět při pauzách v práci. Pracujete na počítači a jste nuceni celý den hledět do monitoru? Dávejte si pauzy vždy po půl hodině. Z upřeného pohledu do obrazovky vám rozhodně nebude dobře, zaměřte svůj pohled jinam nebo praktikujte oční jógu. 

Vědomě dýchejte

Než začnete, zadívejte se někam do dálky z okna, otevřete jej a proveďte alespoň 7 hlubokých nádechů a výdechů. Zkuste u cvičení vědomě dýchat, bude účinnější.

Protáhněte si krční páteř

Nutno podotknout, že při všech cvicích je nutné sedět vzpřímeně, nehrbit se. Mnohdy vás může bolet hlava a oči a nedochází vám, že tato bolest jde přímo od páteře. Problémy s krční páteří má mnoho lidí a je to způsobeno také tím, jak koukáme dolů na monitor nebo mobil a nehlídáme si při tom držení těla. Držení těla se hroutí a s ním i zdraví.

Ale zpátky ke cvičení! Zavřete oči a nechte je chvíli odpočívat. Dotěď se dívaly po světě a teď nutně potřebují pauzu. Mezitím si protáhnete ztuhlou krční páteř, a to sice velmi jednoduchými cviky. Velmi pomalu pohybujte hlavou doleva a doprava, 10 krát, následně předklon hlavy a zpět, dozadu necvičte, jedině pokud vám to doporučí zkušený fyzioterapeut a ten vám nejspíš také řekne, že záklony nejsou vhodné, pokud máte šíji přetíženou od počítače. Každý pohyb provádějte vědomě, pomalu, pečlivě a s rozvahou. V každém směru opakujte cvičení aspoň 10 krát. 

 

 

 

 

Pohyb očí do stran 

Další cvik je velmi podobný, akorát vaše bulvy budete směřovat do stran. Podobně jako při opisování ve škole! Pamatujete na tato léta? Podívejte se tedy doprava a poté pomalu doleva. Jděte tak daleko, jak jen to dokážete. Opakujte opět aspoň 10krát. 

 

Pohyb očima nahoru a dolu 

Podívejte se k nebi (do stropu) a poté k zemi. Cvik provádějte pomalu a pečlivě. Pro maximální účinek opakujte aspoň 10 krát. 

 

Krouživý pohyb očí

Puberťáci mnohdy dokáží otočit bravurně oči v sloup – no i při tomto cviku provádějí oční jógu. Ano, další cvik je kroužení očí. Nejprve kružte na jednu stranu 5krát a poté na druhou stranu 5krát.

 

Pohled do rohů místnosti (uhlopříček)

První se podívejte do pravého horního rohu a poté do levého dolního rohu. Opakujte 10krát. Pokud chcete nějakou změnu, pak zas volte jako první levý horní roh a pravý dolní roh. Vidíte to, je to pestré cvičení.

 

Relaxujte a uvolněte oči

Můžete je na krátkou dobu zavřít a dívat se do tmy.

Jogíni používají techniku, kterou v anglicky mluvících zemí nazvali palming. Můj učitel jógy o ní se smíchem říkal, že je to lifting zdarma ( a ve svém věku neměl vrásky). Je to metoda, kdy třete dlaně o sebe před srdeční čakrou a když budou horké je přiložíte dlaněmi na zavřené oči. Vytvoříte misky, na oči netlačíte, jen si užíváte teplo z dlaní. Když teplo zmizí, dlaně dáte dolů nebo cvik zopakujete.